Monday, August 01, 2011

Ramadhan Kareem!!


Ramadhan Kareem!!!
Moga kita semua diberkati di bulan yang penuh rahmat ini.

“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.”  
Al-Baqarah:183.

 
Mengelamun seketika bila teringatkan memori Ramadhan sepanjang hidup ini. Sudah 26 kali rupanya hidup ini berdepan Ramadhan. Tapi setiap kali Ramadhan pasti ada sahaja kesalahan yang aku buat. Target 0 dosa sentiasa terlepas. Pastinya kita semua inginkan Ramadhan ini lebih bermakna dari Ramadhan lepas. Tak salah kita target 0 dosa, asalkan kita usaha kearah itu. 

Ramadhan bulan tarbiah
Bulan Ramadhan bukan sekadar bulan menahan diri dari lapar & dahaga di siang hari, ia merupakan bulan rahmat. Bulan yang dijanjikan tawaran pahala yang berlipat kali ganda. Jangan lupa menahan diri dari perbuatan maksiat yang lain hingga boleh menjejas prestasi Ramadhan kita.

"Puasa itu bagaikan perisai, maka apabila seseorang kamu berpuasa, jangan berkata kotor dan jangan berkata kasar. Jika seseorang mencacinya atau menyerangnya maka hendaklah dia mengatakan. Aku ini puasa." 
(HR Bukhari)

Yakinlah dengan janji-janji Allah, tingkatkan prestasi ibadah kearah syurga tanpa halangan dari hasutan syaitan sebagaimana sabda Rasulullah:

"Apabila telah tiba Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan."
(HR Bukhari & Muslim)

 Bulan Ramadhan juga merupakan bulan yang terbaik untuk tarbiah diri kita supaya berhijrah kepada lebih baik. Jika sebelum ini diri kita kurang baik, hijrahlah kepada lebih baik. Perbanyakkan doa & taubat, insyaAllah diterima taubat & permohonan kita.

"Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu."
(HR Ibn Majah, Ibn Hibban & Baihaqi)

"Tiga doa yang sangat mustajab, doa orang yang puasa, doa orang yang di zalimi dan orang yang musafir." (HR Bukhari & Tirmidzi)

Memori Ramadhan

Pengalaman dikala Ramadhan ini cukup indah. Macam-macam ragam, karenah orang sekeliling. Kenangan manis ada, pahit ada, menarik ada, sedih ada & lawak pun ada. Antaranya:

Puasa ketika kecil - Malas bersahur & tak sabar berbuka. Itulah karenah sebenar. Bila mak atau ayah kejut bangun, bukan main liat lagi nak bangun. Paling liat adalah adik aku paling bongsu. Dia paling susah nak makan, sampai kena pujuk. Oh ya, lauk & air ketika sahur memang special, khas untuk orang susah sahur. Susahnya mak ayah nak didik kami adik beradik. Moga mereka selalu dibahagiakan Allah.
Nak masuk je waktu berbuka, kamilah paling sibuk. Setengah jam sebelum berbuka dah ready makanan & minuman didepan mata. Moreh pulak awal-awal lagi dah beli apa yang berkenan dimulut di siang hari. Aiskrim, coklat, kerepek, roti sudah menjadi lumrah moreh.

Puasa ketika remaja - Puasa ketika remaja(sekolah) paling tak best. Puasa kat asrama, makan apa yang ada sahaja walaupun banyak juga memorinya.

Puasa ketika mahasiswa - Target sentiasa 0 dosa. Mesti ada yang terlepas. Memori berbuka di masjid-masjid, di rumah bujang menggamit perasan syukur. 

Jangan lepaskan peluang keuntungan di bulan Ramadhan ini. Jom lumba dapatkan sebanyak mungkin pahala!!

No comments:

Post a Comment