Monday, October 16, 2006

KE MANAKAH KITA???

Assalamualaikum wbt..
Selamat berpuasa dan isyAllah selamat Hari Raya Aidiladha kpd semua sahabat2 , semoga kita ditetepkan dan ditingkatkan iman supaya kita dapat menempuh Ramadhan ini dengan penuh kenikmatan dan keredhaanNya.
Tergerak tangan ini menaip 1 isu yang kadang2 kita tidak pikir dengan warasnya.Isu yang saya utarakan adalah untuk meyedarkan @ mengingatkan tugasan kita di bumi Allah ini..Sahabat sekelian, salah satu tugas utama umat manusia berada di bumi ini adalah untuk menjadi khalifah.Khalifah ini bukan hanya bermaksud menjadi ketua, tp jugak menjadi pembimbing, penasihat kepada manusia yang lain.Tapi alangkah sedihnya ramai manusia sekarang x ada ciri2 seorang pemimpin..bahkan bukan sahaja nak nasihat orang, diri sendiri pun x terjaga.Saya juga mengingatkan diri saya juga..
Cuba kita tengok di persekitaran kita, betapa ramai umat islam yang tidak sedar diri mereka sebenarnya munafiq dan fasiq.Awas sahabat2ku, ramai manusia sekarang mengaku baik sedangkan dia x mengamalkan amal ma'ruf nahi mungkar.Cthnya kisah sahabat saya ini menceritakan kebaikan sahabatnya.Dia cakap sahabat dia ni baik sgt, sanggup berkorban demi kawan, kasih pada ibu bapanya, rajin study dan mcm2 lg kebaikan.Siap cakap lagi sanggup buat apa sahaja untuk sahabatnya itu.Tapi alangkah malangnya sahabat dia ni x menutup aurat..hujung minggu berkepit dengan jantan.. Kalau lah mcm ini dikatakan baik,masyaAllah.. teruknya perspektif manusia.. ingat sahabatku Allah x pandang kebaikan kita terhadap manusia jika kita x ada sikap berterima kasih kepada Allah.
Disini saya nak kongsikan sedikit kajian daripada student dari salah sebuah universiti di Mesir dimana mereka membuat kajian ttg kefahaman rakyat Mesir ttg Islam.Yang mengejutkan adalah 78% rakyatnya sudah tidak lagi mengamalkan ajaran islam yang sebenarnya. kebanyakan dari mereka mengurangkan aktiviti keagamaan kerana sibuk dengan kehidupan duniawi dan mengejutkan lagi 48% remaja Mesir terpengaruh dengan budaya barat... masyaAllah sahabat.. mereka terpengaruh budaya barat sedangkan negara2 islam sekarang berhadapan ancaman dari negara2 barat.. keadaan ini bukan sahaja berlaku di Mesir tpi juga negara islam yang lain malahan Malaysia sendiri. Cuba fikirkan masih ramai menyokong barangan barat cth McD, KFC, Starbuck, dan mcm2.Saya lebih menekankan makanan sebab ia menjadi darah daging kita.. darah yang akan mengalir bukan shj pada anak cucu kita bahkan generasi kita.. Semoga Allah menjauhi kita dari perkara itu.
Satu lagi kajian yang dilakukan di Indonesia, ramai rakyatnya menerima Islam Liberal dengan hati terbuka.Mereka bukan sahaja membenarkan malah menjayakan da'yah ini.Daripada analisi, 85% berpuas hati terhadap tehadap sistem Islam Leberal.MasyaAllah... apa nak jadi ni??? petanda kiamat sudah dekat sahabatku..Banyak lagi saya terbaca artikel yang menceritakan ttg kerosakan umat islam sekarang... semoga kita x tergolong dalam golongan spt ini..
Walaupun kita bercerita ttg negara lain, kita berbalik dengan keadaan kita sekarang.... adakah kita sama dengan mereka??? hanya kita sahaja yang dapat memberi jawapan..oleh itu sahabat sekalian, marilah kita sama2 nasihat menasihati sesama kita.. Kalau kawan kita salah tegurlah, dan kalau kita salah dan orang lain menegurnya, terimalah..lembutkan hati menerima teguran.Semoga kita sentiasa berada di jalan kebenaran.. InsyaAllah.. seperti mana hadis daripada Abi Hurairah, Rasulullah saw bersabda bermaksud: “Awasilah kamu daripada sangkaan kerana sangkaan itu sebohong-bohong cerita. Jangan kamu mengintip, jangan kamu berebut-rebut, jangan kamu berhasad dengki, jangan kamu bermusuh-musuhan dan jangan kamu berkelahi, malah jadikanlah diri kamu hamba Allah yang bersaudara." (Hadis riwayat Muslim)
Dalam hadis ini, Rasulullah menasihatkan umat Islam supaya menjauhi segala sifat buruk yang boleh melemahkan perpaduan di kalangan umat manusia.
Antara sifat yang berbahaya ialah sangkaan yang tidak berasas, mengintip rahsia, berlumba-lumba merebut kepentingan sendiri, berhasad dengki, berkelahi dan bermusuh-musuhan sesama sendiri. Janganlah kita bersangka buruk erhadap sahabat2 kita..Ingatlah kita semua adalah hamba Allah yang bersaudara.
Jelasnya, kikislah sifat busuk yang ada di hati demi keharmonian hidup dalam sebuah masyarakat Islam yang aman damai.InsyaAllah, jika kita menghidupkan budaya pesan nasihat menasihati tanpa rasa buruk sangka kita akan menuju kehidupan Islam yang sebenar iaitu Islam yang bergemerlapan dari pelbagai aspek.Fikir2kanlah sahabat... apakah nasib kita... mana arah kita??? SYURGA @ NERAKA???


Wassalam

Abdul Malek

1 comment:

  1. Anonymous1:00 am

    salam.

    dah sambut 'AidilAdha ke? [",]

    salam aidilfitri, teruskan usaha saudara menulis..

    ilalliqa'.

    ReplyDelete