Wednesday, April 08, 2009

'Ayah' yang komited!

Kenangan bersama Allahyarham(tengah)

Pada 29 Mac 2009, dua minggu lepas dunia islam kehilangan seorang pejuangnya, UiTM kehilangan seorang staff yang amat berpengalaman, Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam(CITU) kehilangan seorang tenaga kerja yang gigih, Persatuan Mahasiswa Hadhari(PMH) kehilangan seorang penasihat yang terbaik dan aku kehilangan seorang 'ayah' yang komited terhadap tanggungjawabnya...

Allahyarham PM Ghazali Sulaiman, nama yang kukagumi...
Ku mula kenali allahyarham sekitar akhir tahun 2005, beberapa bulan selepas aku menjejakkan kaki di UiTM Shah Alam semasa program kerohanian anjuran PMH dengan kerjasama CITU.... Kata-kata semangat allahyarham dari dulu sehingga hembusan terakhir masih sama iaitu prinsip MEMARTABATKAN ISLAM. Allahyarham pernah berkata kepada aku yang dia menyokong & membantu apa-apa shj aktiviti yang boleh memartabatkan Islam tanpa mengira fahaman ideologi , atau sempadan lain...

Ayah Li merupakan nama sebutan allahyarham di CITU. Selepas shj mendapat khabar yang allahyarham meninggal dunia, aku terkedu seketika... terkenang kembali wajah lesu allahyarham di wad hospital.... walaupun hatiku ketika itu, mengatakan yang allahyarham akan sihat sperti sediakala... tapi apakah daya, Allah SWT lebih menyayanginya...

Ketika diminit-minit akhir Konvensyen Al-Quran akan diadakan, aku terkenangkan semangat darinya ketika diawal tercetusnya idea Konvensyen Al-Quran. Bagi aku allahyarham cukup significant dalam Konvensyen sejak mana allahyarham sanggup menjadi Penasihat Program. Semangat allahyarham berkobar-kobar sehinggakan terus berhadapan PM Dr Rahimi Osman, Pengarah CITU untuk menyampaikan idea ini yang disifatkan oleh allahyarham sebagai program terbaik... InsyaAllah...

Dikala allahyarham tiada ini, aku terasa kehilangan 'ayah'... 'Ayah' kepada aku dan jugak Konvensyen Al-Quran. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada allahyarham. Al-Fatihah......

No comments:

Post a Comment